Το annexM του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών φέτος φιλοξενεί ως resident τον καλλιτέχνη και μουσικό Αθανάσιο Αργιανά, ο οποίος επιμελείται μια προβολή ταινιών μικρού μήκους και έργων βίντεο από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 μέχρι σήμερα. Με τον τίτλο An Ear οf Arms (around us), το πρόγραμμα προβολών είναι αφιέρωμα σε ένα εκλεκτικιστικό φάσμα crossover έργων – ταινιών που αποτελούν συνεργασίες με μουσικούς και συνθέτες και φέρουν τη μουσική ή τον ήχο στον πυρήνα της γλώσσας τους.
Ορισμένες από αυτές τις ταινίες προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ σε δύο από αυτές το μοντάζ έγινε ειδικά για την προβολή τους αυτή.
Από τις υποβλητικές ηχητικές συνθέσεις της Άννια Λόκγουντ, που συνδυάζουν γουργουρίσματα τίγρεων από ηχογραφήσεις πεδίου και ηλεκτρονικούς ήχους, μέχρι την ταινία της Ώρα Σατς για τη βρετανίδα πρωτοπόρο συνθέτρια Ντάφνι Όραμ, από το ιστορικό Speak του Τζον Λέιθαμ μέχρι το επίκαιρο The Love Life οf the Octopus του Ζαν Παινλεβέ, με μουσική που συνέθεσε κατά παραγγελία ο Πιερ Ανρύ για modular συνθεσάιζερ, το ποιητικό χαϊκού του Κρις Μαρκέρ An Owl Is an Owl Is an Owl και το συναισθηματικό Cat Listening to Music του ίδιου δημιουργού, η βραδιά θα παρουσιάσει ένα ευρύ φάσμα δυναμικών μέσα από τη συγκινησιακή χρήση της μουσικής που λειτουργεί πάντα στον πυρήνα των ίδιων των ταινιών.
Ένα απόσπασμα από δύο κεφάλαια του My Bodily Remains των Τάι Σάνι και Μάξουελ Στέρλινγκ, μια ειδική έκδοση με την ηχητική μπάντα μιας πρόσφατης ζωντανής παράστασης της ορχήστρας Gamelan για το Southbank του Λονδίνου, λειτουργεί ως επική coda, ένας επίλογος που μας προσγειώνει πίσω σε ένα ανθρώπινο σύμπαν, μετά από μια παράκαμψη σε έναν κόσμο ζώων και ουτοπικών μηχανών.
Το έργο Music Sideways του ίδιου του Αθανάσιου Αργιανά, ένας φωνητικός κανόνας κινηματογραφημένος μέσα από ένα είδος πρισματικού καθρέφτη, ο οποίος λειτουργεί ως σκηνικό αντικείμενο που απηχεί τη δομή της μουσικής, καθώς και το Hollowed Water (Α Gesture 24 Times) ολοκληρώνουν τη βραδιά.

Με τα λόγια του καλλιτέχνη
Η ακολουθία των έργων αποτελεί ένα εκλεκτικιστικό ταξίδι – από τον πρώιμο κινηματογράφο του Ζαν Παινλεβέ και τη συνεργασία του με συνθέτες, την ποιητική σουίτα Bestiary του Κρις Μαρκέρ, ο οποίος συνέθετε ο ίδιος τη μουσική επένδυση των έργων του, και το Speak του Τζον Λέιθαμ, μέχρι σύγχρονους καλλιτέχνες όπως οι Ώρα Σατς, Τάι Σάνι και η sound artist Άννια Λόκγουντ.
Συγκεντρώνοντας ένα ιστορικά ποικίλο φάσμα ταινιών και βίντεο για τα οποία η αίσθηση της μουσικότητας δεν αποτελεί απλώς βασικό στοιχείο αλλά είναι συνυφασμένη με τον πυρήνα των έργων, με αναφορές στις έννοιες της παρτιτούρας, της μετάφρασης και της επίδρασης της μουσικής, όπως υποδηλώνει ο τίτλος An Ear of Arms (around us), υπονοώντας μια συγκινησιακή και ενσυναισθητική διάθεση ακρόασης, καθώς και μια «κοινοβιακή» ευαισθησία, ένα είδος «ακροαστικής αγκαλιάς».
Τα θέματα της μη ανθρώπινης αντίληψης (μέσα από τα έργα Cat Listening to Music του Κρις Μαρκέρ και Love Life of the Octopus των Παινλεβέ και Αμόν αφορούν ένα φάσμα ευαισθησιών πέρα από τη διαλεκτική γνώση, το συναίσθημα και τη συγκίνηση ως στοιχεία μιας ανοιχτής μήτρας μέσω της οποίας βιώνουμε μη ιεραρχικές ιδέες αυτού του κόσμου.
Αθανάσιος Αργιανάς

ResidentM 2024
Διεύθυνση: Άννα Καφέτση
Στο πλαίσιο του εικαστικού προγράμματος του annexM εγκαινιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το διακαλλιτεχνικό πρόγραμμα ερευνητικής φιλοξενίας εικαστικών καλλιτεχνών με τίτλο ResidentM.
Προσκεκλημένος για το 2024 είναι ο διακεκριμένος εικαστικός και μουσικός Αθανάσιος Αργιανάς.
Το εναρκτήριο ResidentM 2024 υλοποιείται με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.
IFK_LOGO

Η έρευνα του καλλιτέχνη θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2024 και έχει στόχο την παραγωγή ενός νέου εικαστικού έργου με πυρήνα τον ήχο, που θα εκτεθεί την άνοιξη του 2025 στον εναλλακτικό χώρο της Υπηρεσιακής Αυλής.
Το ερευνητικό στάδιο της φιλοξενίας περιλαμβάνει επισκέψεις στις τεράστιες μουσικές και κτιριακές υποδομές, και τα πλούσια καλλιτεχνικά αρχεία του ΜΜΑ, καθώς και επαφές και συνεργασίες με το ανθρώπινο δυναμικό του (ορχήστρες, χορωδίες, μουσικούς, τεχνικούς, παραγωγούς κ.ά.).
Συνοδεύεται από ένα δημόσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και δράσεων με προβολές, ομιλίες, συναντήσεις με τον καλλιτέχνη, blog κ.ά.

Αθανάσιος Αργιανάς
Γεννήθηκε στην Αθήνα και σήμερα μοιράζει το χρόνο του μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου. Είναι εικαστικός καλλιτέχνης που χρησιμοποιεί πολλαπλά εκφραστικά μέσα, καθώς και μουσικός. Το έργο του έχει αναγνωριστεί διεθνώς και έχει παρουσιαστεί στο πλαίσιο εκθέσεων όπως η 30ή Μπιενάλε του Σάο Πάολο και η Performa13 (Νέα Υόρκη), αλλά και σε εκθεσιακούς χώρους και μουσεία όπως οι: Kunsthalle Wien (Βιέννη), Tate Britain, The Barbican, Camden Art Centre και The Serpentine Gallery Pavillion (Λονδίνο), Fridericianum (Κάσσελ), ΕΜΣΤ (Αθήνα) και το Fondazione Prada (Βενετία).
Για τα μουσικά και εικαστικά του έργα έχουν δημοσιευτεί πολλές κριτικές στα έντυπα Wire, Frieze, Flashart, Artforum Art Review και The Quietus. Εκπροσωπείται από τη δισκογραφική εταιρεία Lo Recordings (Λονδίνο).